11.1.2024, 10:02
(Tento příspěvek byl naposledy změněn: 11.1.2024, 14:56 uživatelem JiRo.
Důvod úpravy: Překlepy
)
Problémy se servery Webshare
V minulosti vždy, když si některý uživatel stěžoval, že mu nejde plynule přehrávat obsah, který je dostupný v doplňku Stream Cinema Community (SCC), a že problém bude určitě na straně Webshare serverů, na kterých jsou soubory uloženy, tak jsme velmi často (tedy já určitě) poukazovali na to, že kdyby byly problémy na straně Webshare, tak že by ty problémy měl každý, a že tedy pravděpodoně bude problém spíše na jeho straně (dotyčný neměl nastaveno navýšení video cache nad default hodnoty nastavené v Kodi) nebo, že komunikaci mezi ním a servery Webshare ovlivňuje jeho provider nebo další provideří v profilu mezi ním a těmito servery.
Nyní, cca od konce loňského roku (2023), se ale situace dramaticky změnila. Ukazuje se, na základě měření a provnávání výsledků více uživatelů, kteří se dohodli na testování konkrétních streamů umístěných na konkrétních serverech Webshare, že skutečně na některých serverech je komunikace silně limitována. A to někdy až tak, že některé streamy nelze v některých časech ani přehrát. Při celé řadě různých pokusů bylo přitom zjištěna celá řada skutečností. Zkusím je zde jeden po druhém uvést s kratším či delším komentářem, případně ty skutečnosti doplním ještě dalším vysvětlením, které méně zkušeným uživatelům poskytnou vhled do celé problematiky.
Asi bude mnoho lidí zajíma, co se s tím dá dělat. Na to je odpověď těžká. Kromě toho, že Webshare nahlásíme, že na některých jejich serevrech vidíme jistá omezení. Ten pokus byl již učiněn a Webshare odpovědělo v duchu tradic. Tedy že problém je na straně SCC. To ale můžeme chápat jako obvyklou první odpověď od pracovníka Help Desk-u. Známe, jak to v takovýchto situacích obvykle vypadá...
V minulosti vždy, když si některý uživatel stěžoval, že mu nejde plynule přehrávat obsah, který je dostupný v doplňku Stream Cinema Community (SCC), a že problém bude určitě na straně Webshare serverů, na kterých jsou soubory uloženy, tak jsme velmi často (tedy já určitě) poukazovali na to, že kdyby byly problémy na straně Webshare, tak že by ty problémy měl každý, a že tedy pravděpodoně bude problém spíše na jeho straně (dotyčný neměl nastaveno navýšení video cache nad default hodnoty nastavené v Kodi) nebo, že komunikaci mezi ním a servery Webshare ovlivňuje jeho provider nebo další provideří v profilu mezi ním a těmito servery.
Nyní, cca od konce loňského roku (2023), se ale situace dramaticky změnila. Ukazuje se, na základě měření a provnávání výsledků více uživatelů, kteří se dohodli na testování konkrétních streamů umístěných na konkrétních serverech Webshare, že skutečně na některých serverech je komunikace silně limitována. A to někdy až tak, že některé streamy nelze v některých časech ani přehrát. Při celé řadě různých pokusů bylo přitom zjištěna celá řada skutečností. Zkusím je zde jeden po druhém uvést s kratším či delším komentářem, případně ty skutečnosti doplním ještě dalším vysvětlením, které méně zkušeným uživatelům poskytnou vhled do celé problematiky.
- Jak bylo zatím zjištěno, problémy se týkají jen některých serverů - jak známo Webshare má obsah uložen na více serverech a problémy, které jsou nyní aktuální se týkají jen některých z nich. Momentálně se jako nejvíce problematický server například ukazuje server s adresou vip.16.dl.webshare.cz.
- Označení serverů není v doplňku běžně dostupné, uživatelé je mohou zjisit buď pomocí funkcí operačního systému (např. iftop v *ELEC systémech) nebo v logu Kodi, případně, pokud používají některý z doplňků a skinů, které mu takovou informaci můžou poskytnout, tak tam.
- Pozor na to, podle toho kde a jak se k adrese serverů dostanete, může se u nich lišit doména 2. řádu. V systému DNS je pro doménu 2. rádu použito označení webshare, ale např. v logu nebo v některých doplňcích se používá pro označení domény 2. řádu její synonymum, wsfiles. Jinými slovy, např. adresy serveru vip.16.dl.wsfiles.cz a vip.16.dl.webshare.cz jsou adresami jednoho a téhož serveru.
- Označení serverů není v doplňku běžně dostupné, uživatelé je mohou zjisit buď pomocí funkcí operačního systému (např. iftop v *ELEC systémech) nebo v logu Kodi, případně, pokud používají některý z doplňků a skinů, které mu takovou informaci můžou poskytnout, tak tam.
- Často padá otázka, jaká by vlastně normální rychlost komunikace se serverem Webshare měla tedy být abychom, pokud si rychlost nějak změříme a je nižší, si mohli říci, že tento server má problémy. A tady je jedna základní potíž.
- Všechno, co se o rychlosti komunikace serveru webshare můžeme dozvědět, se dozvíme z pozice systému, na kterém komunikace běží u nás doma. Znamená to tedy, že testujeme-li nějakou rychlost vůči serveru webshare, netestujeme zpravidla přímo rychlost komunikace tohoto server, ale rychlost na celém profilu komunikace mezi námi a tímto serverem. A tato rychlost je dána tím nejslabším místem v takové komunikaci a opět, zpravidla to (za normálních okolností) nemusí být (a pochopitelně ani není) rychlostí komunikace vlastního serveru.
- Co předchozí bod znamená? Například to, že pro někoho, který má onu rychlost komunikace v celém profilu nízkou, tedy výrazně nižší, než je aktuální rychlost komunikace serveru webshare, tak pokles rychlosti na straně webshare serveru nemusí nepocít. To někd yvysvětluje to, že někdo píše, že mu přehrávání nefunguje, zatímco jiný ve stejné chvíli vesele přehrává.
- Všechno, co se o rychlosti komunikace serveru webshare můžeme dozvědět, se dozvíme z pozice systému, na kterém komunikace běží u nás doma. Znamená to tedy, že testujeme-li nějakou rychlost vůči serveru webshare, netestujeme zpravidla přímo rychlost komunikace tohoto server, ale rychlost na celém profilu komunikace mezi námi a tímto serverem. A tato rychlost je dána tím nejslabším místem v takové komunikaci a opět, zpravidla to (za normálních okolností) nemusí být (a pochopitelně ani není) rychlostí komunikace vlastního serveru.
- Jak tedy o potížích na straně problematického serveru víme?
- Jednak tak, že je absolutní rychlost komunikace v daném porfilu nižší, než u jiných serverů Webshare.
- Dalším kritériem je, že ta rychlost komunikace kolísá. Tady asi je třeba uvést příklad:
- Pokud já (má maximální rychlost komuniace je 150 Mbps a v profilu k serverům Webshare nejsem zpravidla svým providerem nijak zásadně omezován) se serverem Webshare, který "je v pořádku", komunkuji, tak ta komunikace (záleží samozřejmě v jakém režimu, takže pro takováto měření používám download nějakého souboru pomocí nějaké systémové aplikace - nejčastěji wget) dosáhne maximální rychlosti mého tarifu, tedy 150 Mbps, a na této hodotě se víceméně drží po celou dobu komunikace, resp. stahování souboru.
- Pokud to samé provedu se serverem, která "má problémy", tak se v různých časech dne maximální rychlost komunikace sníží, někdy méně, jindy více, ale co je typické např. pro již zmíněný server vip.16.dl.webshare.cz, tak se v čase hodně mění, kolísá. A ty změny mohou být opravdu výrazné. Například takové, že v jedné chvíli je rychlost 10Mbps, za pár vteřin na to vyskočí až třeba ke 120 Mbps. Pokud hned vzápětí totéž měření provedu při stahování souboru s jiným Webshare serverem, který "problémy nemá", tak tam po celou dobu downloadu je rychlost komunikace víceméně stejná, 150 Mbps.
- Pokud já (má maximální rychlost komuniace je 150 Mbps a v profilu k serverům Webshare nejsem zpravidla svým providerem nijak zásadně omezován) se serverem Webshare, který "je v pořádku", komunkuji, tak ta komunikace (záleží samozřejmě v jakém režimu, takže pro takováto měření používám download nějakého souboru pomocí nějaké systémové aplikace - nejčastěji wget) dosáhne maximální rychlosti mého tarifu, tedy 150 Mbps, a na této hodotě se víceméně drží po celou dobu komunikace, resp. stahování souboru.
- Jednak tak, že je absolutní rychlost komunikace v daném porfilu nižší, než u jiných serverů Webshare.
- Co je dál důležité, to je to, že problematické chování komunikace, kolísání rychlosti, je závislé na denní době. Výrazně se projevuje zejména v časech kolem tzv. "prime time", kdy pokles rychlosti komunikace je výraznější. A to tak, že v kritických časech rychlost poklesne mnohdy tak, že streamy, které jsou obsahem souborů, nejde vůbec přehrávat.
- Ale i tady jsou u různých uživatelů různé zkušenosti. Někdo streamy z problematického serveru i v prime time přehrát ještě dokáže, jiný ne. Tady asi hrají roli i v úvodu zmiňované aspekty, které mohou působit i současně.
- Jedním a tím výchozím je tedy problém na straně Webshare serveru,
- dalším ale může současně být i problém s případným omezování ze strany providera v prime time,
- a konečně posledním i vliv maximální rychlost tarifu. Pokud na problémovém serveru rychlost kolísá (a řekli jsme si dříve, že ten rozptyl může být hodně veliký - u mne činí, podle včerejšího večerního měření, například i 10 - 129 Mbps, tak u někoho, kdo má rychlost tarifu vyšší se v době, kdy je ta rychlost spíše u vyšší hranice stačí do cache načíst více dat než u toho, kdo má maximální rychlost tarifu nízkou.
- Jedním a tím výchozím je tedy problém na straně Webshare serveru,
- Ale i tady jsou u různých uživatelů různé zkušenosti. Někdo streamy z problematického serveru i v prime time přehrát ještě dokáže, jiný ne. Tady asi hrají roli i v úvodu zmiňované aspekty, které mohou působit i současně.
- problematické servery nejsou v dobré kondici (HW) a nezvládají projektovanou zátěž,
- na problematických serverch běží nějaký další provoz, zvyšující base load, takže provoz směrem k uživateům používajcím doplněk SCC je tímto baseload-em, omezen - další provoz třeba proto, že Webshare paralelně data stahuje na jiné úložiště
- problematické servery jsou umístěny v jiné lokalitě, která má zcela jiné parametry připojení k majoritní skupině uživatelů SCC - tzn. že Webshare už přesunula některé servery do jiného místa, které má po síti jiné parametry dostupnosti (absolutně, v čase, kvalitou připojení, ...)
- problematické servery mají zásadně jinou HW konfiguraci - například mohou mít zásadně větší diskovou kapacitu, tzn. že se u nich může projevit vyšší míra závislosti výkonu na počtu připojených klientů a počtu a objemu aktuálního stahování.
- Webshare samo se snaží (z nějakého důvodu) provoz na problematických serverech omezovat (škrtit)
Asi bude mnoho lidí zajíma, co se s tím dá dělat. Na to je odpověď těžká. Kromě toho, že Webshare nahlásíme, že na některých jejich serevrech vidíme jistá omezení. Ten pokus byl již učiněn a Webshare odpovědělo v duchu tradic. Tedy že problém je na straně SCC. To ale můžeme chápat jako obvyklou první odpověď od pracovníka Help Desk-u. Známe, jak to v takovýchto situacích obvykle vypadá...