• Vítejte na XBMC-Kodi.cz
  • Česko-slovenská komunita fanoušků XBMC/Kodi
Vítejte návštevníku! Přihlášení Registrace


Hodnocení tématu:
  • 1 Hlas(ů) - 1 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zajímavé tipy na " Jak na to" ze všech oblastí života
... kdyby někdo náhodou nevěděl jak na to .. je to jak americký návod na mikrovlnku ... 1


Jak poznat, že je váš motor zadřený (a jak se tomu vyhnout)

[Obrázek: GHZKUlt.png]

 
Za svých 53 let jsem zničil šokující množství motorů. Některé "zemřely" v důsledku zanedbání běžné údržby, některé vypověděly službu stářím a vysokým počtem najetých kilometrů a u jiných došlo k selhání kritické součásti, například olejového čerpadla. Náklady na výměnu některých z těchto porouchaných motorů mě přiměly stát se na většinu svých třicátých let automechanikem a od té doby mi žádný motor v autě již nezemřel. Částečně proto, že jsem se jednoduše naučil věnovat větší pozornost varovným příznakům blížící se poruchy motoru a tomu, jaké podniknout kroky, které tento nežádoucí vývoj zpomalí nebo mu zabrání. 

Motor se zadře, když dojde k poškození vnitřních součástí, jako jsou ložiska nebo písty, motor se následně nemůže volně otáčet,  ale jak poznáte, že se váš motor zadřel? Co můžete udělat, aby k tomu vůbec nedošlo? Nejzřetelnějším příznakem je samozřejmě to, že vaše auto přestane jet - buď náhle, nebo se jeho chod postupně zhoršuje. Bohužel, motor může přestat běžet i kvůli mnoha jiným, méně závažným problémům, od prostého nedostatku benzínu až po poruchu palivového čerpadla, rozdělovače nebo zapalovací cívky.

Můžete zkusit otáčet motorem ručně

[Obrázek: EihYNIT.png]

Existuje jednoduchý test, který můžete provést, pokud se váš motor zadřel, a který vám napoví, zda je třeba začít shánět repasovaný nebo nový motor. Moderní automobilové motory mají na konci klikového hřídele kladky harmonického tlumiče, které pomáhají vyrovnávat vibrace vznikající při spalovacích reakcích uvnitř válců. Kladka je obvykle připevněna šroubem a pomocí tohoto šroubu můžete motor otáčet rukou. Nejlepší je nejprve odebrat klínový řemen, protože zadřený alternátor nebo čerpadlo posilovače řízení mohou zabránit volnému otáčení motoru i v případě, že jsou řemeny správně nasazeny a napnuty. 

Odstraněním řemene (řemenů), které spojují toto příslušenství, se oddělí klikový hřídel a vačkový hřídel. Tyto dva hřídele jsou spojeny přes váš rozvodový řemen nebo řetěz, který je mnohem méně přístupný než řemeny vnějšího příslušenství. Nepovolujte ani neodstraňujte rozvodový řemen; chcete-li se ujistit, že se klikový a vačkový hřídel otáčejí synchronizovaně, abyste zabránili jinému druhu katastrofického selhání motoru. Najděte nástrčný klíč správné velikosti pro šroub harmonického tlumiče a připevněte k němu ráčnu .

Než začnete ručně otáčet motorem, zařaďte ve vozidle do parkovacího nebo neutrální režim a srovnejte kola.

[Obrázek: TLUmLZo.png]

Můžete také použít rukojeť ráčny, ale možná budete muset přes rukojeť nasadit kus trubky, abyste získali dostatečnou páku k otočení motoru. Ujistěte se také, že není zařazen rychlostní stupeň, protože to by znamenalo, že budete s vozem hýbat, abyste mohli otáčet motorem. Pokud má váš vůz automatickou převodovku, je nejlepší ji dát do parkovacího režimu. Pokud máte manuální převodovku, vyřaďte neutrál.  

Zkontrolujte, zda je bezpečně zatažená ruční brzda a zda jsou kola zablokovaná. Vyjmutí zapalovacích nebo žhavicích svíček uvolní kompresi motoru a usnadní provedení této zkoušky, ale není to nezbytně nutné. S nástrčkou a jistící tyčí připevněnou ke šroubu řemenice otáčejte motorem ve směru hodinových ručiček a zkontrolujte, zda se motor volně otáčí. Otáčením proti směru hodinových ručiček může dojít k uvolnění šroubu klikové řemenice - pokud se tak stane, před dalším postupem jej znovu utáhněte. Někdy můžete řemenicí otáčet i rukama bez použití nářadí.

Během jízdy věnujte pozornost měřicím přístrojům a kontrolkám na přístrojové desce.


[Obrázek: Pon8zHM.png]

U menšího motoru je to samozřejmě snazší než u velkého osmiválce. Pokud se motor točí, je váš problém pravděpodobně v palivovém nebo zapalovacím systému. Pokud nemůžete motor otočit nářadím ani ručně, je pravděpodobně čas najít si čistý hadr, do kterého se vybrečíte, protože váš motor je zadřený.

Pokud se rozhodnete nechat motor opravit nebo jej nahradit motorem novým, co můžete v budoucnu udělat, aby se to už neopakovalo? Zadření motoru je obvykle způsobeno buď nedostatečným mazáním, nebo přehřátím, přičemž v obou případech dojde k poškození kritických vnitřních součástí. Nejjednodušší, co můžete udělat, je pravidelně měnit olej a filtr a zajistit, aby byl chladicí systém naplněn a správně fungoval. 

Pokud jedete a ukazatel teploty ukazuje vyšší teplotu, než je obvyklé, můžete zapnout vyhřívání kabiny, abyste z motorového prostoru odvedli přebytečné teplo. Pokud se rozsvítí kontrolka tlaku oleje, okamžitě zastavte a nechte vůz odtáhnout do servisu. Nízký tlak oleje může být známkou vadného olejového čerpadla nebo dokonce někdy jen známkou toho, že hladina oleje je velmi nízká. K přehřátí může dojít, pokud termostat neotvírá při správné teplotě, chladič nebo chladicí kanály jsou ucpané nebo jsou řemeny ventilátoru či vodního čerpadla příliš volné. (vp)


[Obrázek: siZGqx8.jpg]
... Všechny mé příspěvky pocházejí z reálných a existujících článků které jsou do podoby stručných souhrnů přeloženy, upraveny a doplněny o tematický vizuál umělou inteligencí ...
 
Citovat
  


Příspěvků v tématu
RE: Zajímavé tipy na " Jak na to" z oblasti HW/SW - od Rossi D - 05.7.2024, 11:42

Přejít na fórum:


Prochází: