• Vítejte na XBMC-Kodi.cz
  • Česko-slovenská komunita fanoušků XBMC/Kodi
Vítejte návštevníku! Přihlášení Registrace


Hodnocení tématu:
  • 1 Hlas(ů) - 1 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zajímavé tipy na " Jak na to" ze všech oblastí života
Historie superpočítačů

[Obrázek: 7e9fiEs.png]

Článek na ExtremeTech.com se zabývá historií a vývojem superpočítačů od jejich počátků v polovině 20. století až po současnost. Níže jsou hlavní body:
  1. Počátky superpočítačů
    • Za zakladatele konceptu superpočítače bývá označován Seymour Cray, který v 60. letech vytvořil revoluční stroje pro společnost Control Data Corporation (CDC).
    • CDC 6600 (1964) je často považován za první opravdový superpočítač – tehdy dosahoval dříve nevídaných výkonů, avšak jeho výkon dnešnímu mobilnímu telefonu nesahá ani po kotníky.
  2. Cray a zlatá éra superpočítačů
    • V 70. a 80. letech se značka Cray stala synonymem pro nejvýkonnější výpočetní techniku.
    • Legendární stroje jako Cray-1 (1976) nebo Cray-2 (1985) byly používány pro složité simulace (např. v meteorologii, vojenství, jaderném výzkumu).
    • Tyto superpočítače byly nejen výjimečně rychlé, ale často i designově zajímavé (Cray-1 měl typicky „lavicové“ provedení do kruhu).
  3. Přelomové milníky a nové architektury
    • Postupně se od jediné centrální velmi silné CPU jednotky přešlo na paralelní architektury a distribuované výpočty (mnohoprocesorové systémy).
    • V 90. letech se k vývoji superpočítačů přidaly významné technologické korporace (IBM, Fujitsu, Intel ad.) a vznikaly systémy čítající tisíce procesorů, propojených speciálními vysokorychlostními sítěmi.
  4. Éra masivní paralelizace
    • Dnešní superpočítače staví na masivním počtu jader a stále častěji na akceleraci pomocí GPU (grafických karet) i specializovaných akcelerátorů.
    • V žebříčku Top500 (nejrychlejších superpočítačů světa) se prosazují stroje, které kombinují moderní CPU architekturu s tisíci GPU, napojenými na rychlé síťové infrastruktury.
  5. Současnost a budoucnost
    • Nejnovější generace superpočítačů už atakuje či překonává hranici exaflopu (10^18 operací za sekundu).
    • Použití umělé inteligence a strojového učení je dalším hnacím motorem, který vyžaduje ohromný výpočetní výkon pro trénování obřích modelů.
    • Do popředí se dostává energetická účinnost a chlazení, protože i přes technologické pokroky superpočítače spotřebují ohromné množství elektřiny.
Článek tedy mapuje proměny superpočítačů – od sálových počítačů velikosti několika místností s jedním ultra-výkonným CPU až po dnešní gigantické clustery složené z milionů výpočetních jader, které posouvají hranice poznání ve vědě, průmyslu i ve výzkumu umělé inteligence.
 
[Obrázek: ABsxXxi.jpeg]
 



12 podivných a bizarních produktů Microsoftu o kterých jste pravděpodobně ani nevěděli, že existují 

[Obrázek: HCAE8RD.png]

Podle článku na SlashGear.com má společnost Microsoft ve své historii i řadu neobvyklých, dnes již pozapomenutých produktů a služeb. Některé z nich se nedočkaly velkého komerčního úspěchu, u jiných se nedařilo držet krok s dobou. Níže jsou hlavní body:
  1. Microsoft Bob
    • Uživatelské rozhraní z roku 1995, které se snažilo zjednodušit práci s počítačem pomocí kreslených animací a „místností“ místo tradiční plochy.
    • Kvůli nevšednímu designu a značnému zatížení tehdejšího hardwaru nenašlo dostatek příznivců a bylo rychle staženo.
  2. Zune
    • MP3 přehrávač, s nímž Microsoft doufal konkurovat iPodu od Applu.
    • Po počátečním zájmu trh ovládl iPod a Zune se nepodařilo prosadit, přestože jej někteří uživatelé oceňovali za design i spolehlivost.
  3. Kin (mobilní telefony)
    • Série telefonů vyvinutá ve spolupráci s týmem Danger (tvůrci Sidekicku). Microsoft je uvedl na trh v roce 2010.
    • Slabý hardware, nejasné směřování systému a minimální podpora aplikací vedly k rychlému ukončení prodeje, už po zhruba 6 týdnech.
  4. MSN TV (dříve WebTV)
    • Zařízení umožňující prohlížení internetu na obrazovce televize, zakoupené Microsoftem v 90. letech.
    • Koncept byl zajímavý, ale předběhl dobu – vysokorychlostní internet nebyl ještě běžný a zážitek z webu na TV obrazovce pokulhával.
  5. Courier
    • Koncept dvoudisplejového tabletu, který Microsoft vyvíjel kolem roku 2010.
    • Projekt byl nakonec zrušen ještě před oficiálním uvedením. Některé nápady z Courieru se později projevily v novějších zařízeních (např. Surface Duo), ale nikdy v plném rozsahu původní vize.
Článek tak upozorňuje, že i když je Microsoft známý především díky Windows, Office či Xboxu, má za sebou také řadu podivných, nedotažených nebo obchodně neúspěšných projektů, které dnes připomínají, jak náročné je držet krok s technologickým vývojem a měnícími se potřebami trhu.
 
[Obrázek: siZGqx8.jpeg]

... Všechny mé příspěvky pocházejí z reálných a existujících článků které jsou do podoby stručných souhrnů přeloženy, upraveny a doplněny o tematický vizuál umělou inteligencí ...
 
Citovat
  


Příspěvků v tématu
RE: Zajímavé tipy na " Jak na to" ze všech oblastí života - od Rossi D - 11.1.2025, 19:26

Přejít na fórum:


Prochází: 2 host(ů)