11.1.2025, 19:26
Historie superpočítačů
![[Obrázek: 7e9fiEs.png]](https://i.imgur.com/7e9fiEs.png)
Článek na ExtremeTech.com se zabývá historií a vývojem superpočítačů od jejich počátků v polovině 20. století až po současnost. Níže jsou hlavní body:
![[Obrázek: 7e9fiEs.png]](https://i.imgur.com/7e9fiEs.png)
Článek na ExtremeTech.com se zabývá historií a vývojem superpočítačů od jejich počátků v polovině 20. století až po současnost. Níže jsou hlavní body:
- Počátky superpočítačů
- Za zakladatele konceptu superpočítače bývá označován Seymour Cray, který v 60. letech vytvořil revoluční stroje pro společnost Control Data Corporation (CDC).
- CDC 6600 (1964) je často považován za první opravdový superpočítač – tehdy dosahoval dříve nevídaných výkonů, avšak jeho výkon dnešnímu mobilnímu telefonu nesahá ani po kotníky.
- Za zakladatele konceptu superpočítače bývá označován Seymour Cray, který v 60. letech vytvořil revoluční stroje pro společnost Control Data Corporation (CDC).
- Cray a zlatá éra superpočítačů
- V 70. a 80. letech se značka Cray stala synonymem pro nejvýkonnější výpočetní techniku.
- Legendární stroje jako Cray-1 (1976) nebo Cray-2 (1985) byly používány pro složité simulace (např. v meteorologii, vojenství, jaderném výzkumu).
- Tyto superpočítače byly nejen výjimečně rychlé, ale často i designově zajímavé (Cray-1 měl typicky „lavicové“ provedení do kruhu).
- V 70. a 80. letech se značka Cray stala synonymem pro nejvýkonnější výpočetní techniku.
- Přelomové milníky a nové architektury
- Postupně se od jediné centrální velmi silné CPU jednotky přešlo na paralelní architektury a distribuované výpočty (mnohoprocesorové systémy).
- V 90. letech se k vývoji superpočítačů přidaly významné technologické korporace (IBM, Fujitsu, Intel ad.) a vznikaly systémy čítající tisíce procesorů, propojených speciálními vysokorychlostními sítěmi.
- Postupně se od jediné centrální velmi silné CPU jednotky přešlo na paralelní architektury a distribuované výpočty (mnohoprocesorové systémy).
- Éra masivní paralelizace
- Dnešní superpočítače staví na masivním počtu jader a stále častěji na akceleraci pomocí GPU (grafických karet) i specializovaných akcelerátorů.
- V žebříčku Top500 (nejrychlejších superpočítačů světa) se prosazují stroje, které kombinují moderní CPU architekturu s tisíci GPU, napojenými na rychlé síťové infrastruktury.
- Dnešní superpočítače staví na masivním počtu jader a stále častěji na akceleraci pomocí GPU (grafických karet) i specializovaných akcelerátorů.
- Současnost a budoucnost
- Nejnovější generace superpočítačů už atakuje či překonává hranici exaflopu (10^18 operací za sekundu).
- Použití umělé inteligence a strojového učení je dalším hnacím motorem, který vyžaduje ohromný výpočetní výkon pro trénování obřích modelů.
- Do popředí se dostává energetická účinnost a chlazení, protože i přes technologické pokroky superpočítače spotřebují ohromné množství elektřiny.
- Nejnovější generace superpočítačů už atakuje či překonává hranici exaflopu (10^18 operací za sekundu).
12 podivných a bizarních produktů Microsoftu o kterých jste pravděpodobně ani nevěděli, že existují
![[Obrázek: HCAE8RD.png]](https://i.imgur.com/HCAE8RD.png)
Podle článku na SlashGear.com má společnost Microsoft ve své historii i řadu neobvyklých, dnes již pozapomenutých produktů a služeb. Některé z nich se nedočkaly velkého komerčního úspěchu, u jiných se nedařilo držet krok s dobou. Níže jsou hlavní body:
![[Obrázek: HCAE8RD.png]](https://i.imgur.com/HCAE8RD.png)
Podle článku na SlashGear.com má společnost Microsoft ve své historii i řadu neobvyklých, dnes již pozapomenutých produktů a služeb. Některé z nich se nedočkaly velkého komerčního úspěchu, u jiných se nedařilo držet krok s dobou. Níže jsou hlavní body:
- Microsoft Bob
- Uživatelské rozhraní z roku 1995, které se snažilo zjednodušit práci s počítačem pomocí kreslených animací a „místností“ místo tradiční plochy.
- Kvůli nevšednímu designu a značnému zatížení tehdejšího hardwaru nenašlo dostatek příznivců a bylo rychle staženo.
- Uživatelské rozhraní z roku 1995, které se snažilo zjednodušit práci s počítačem pomocí kreslených animací a „místností“ místo tradiční plochy.
- Zune
- MP3 přehrávač, s nímž Microsoft doufal konkurovat iPodu od Applu.
- Po počátečním zájmu trh ovládl iPod a Zune se nepodařilo prosadit, přestože jej někteří uživatelé oceňovali za design i spolehlivost.
- MP3 přehrávač, s nímž Microsoft doufal konkurovat iPodu od Applu.
- Kin (mobilní telefony)
- Série telefonů vyvinutá ve spolupráci s týmem Danger (tvůrci Sidekicku). Microsoft je uvedl na trh v roce 2010.
- Slabý hardware, nejasné směřování systému a minimální podpora aplikací vedly k rychlému ukončení prodeje, už po zhruba 6 týdnech.
- Série telefonů vyvinutá ve spolupráci s týmem Danger (tvůrci Sidekicku). Microsoft je uvedl na trh v roce 2010.
- MSN TV (dříve WebTV)
- Zařízení umožňující prohlížení internetu na obrazovce televize, zakoupené Microsoftem v 90. letech.
- Koncept byl zajímavý, ale předběhl dobu – vysokorychlostní internet nebyl ještě běžný a zážitek z webu na TV obrazovce pokulhával.
- Zařízení umožňující prohlížení internetu na obrazovce televize, zakoupené Microsoftem v 90. letech.
- Courier
- Koncept dvoudisplejového tabletu, který Microsoft vyvíjel kolem roku 2010.
- Projekt byl nakonec zrušen ještě před oficiálním uvedením. Některé nápady z Courieru se později projevily v novějších zařízeních (např. Surface Duo), ale nikdy v plném rozsahu původní vize.
- Koncept dvoudisplejového tabletu, který Microsoft vyvíjel kolem roku 2010.
... Všechny mé příspěvky pocházejí z reálných a existujících článků které jsou do podoby stručných souhrnů přeloženy, upraveny a doplněny o tematický vizuál umělou inteligencí ...

![[Obrázek: ABsxXxi.jpeg]](https://i.imgur.com/ABsxXxi.jpeg)
![[Obrázek: siZGqx8.jpeg]](https://i.imgur.com/siZGqx8.jpeg)