24.2.2019, 15:09
Zelená kniha
Green Book
Green Book
Drama / Komedie / Road movie
Scénář: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Kamera: Sean Porter
Hudba: Kris Bowers
Hrají: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Don Stark, Brian Stepanek, P.J. Byrne, Iqbal Theba, Tom Virtue, Ninja N. Devoe, Daniel Greene, Paul Sloan, Joe Cortese, Johnny Williams, Montrel Miller, Martin Bats Bradford, Jim Klock, David Kallaway, Jenna Laurenzo, Sebastian Maniscalco, Emily LaGroue
Citace: Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala tři Zlaté glóby. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018.(Aerofilms)
EvilPhoEniX
Kdyby mi někdo řekl na začátku roku, že nejlepším filmem bude Road movie Drama s oscarovými základy, tak se mu vysměju, ale klobouk dolů, tohle je filmová síla, vedle které Gump s Shawshankem působí jako studiové béčkové braky. Viggo Mortensen a Mahershala Ali předvádí nadlidské herecké výkony a jejich vzájemná chemie je bezchybná. Film hodně tahá nahoru vkusný a trefný humor, mafianský podtón, silný rasismus tehdejší doby, vypjaté scény a hlavně emoce, kde jsem se přistihl, že brečím snad celé dvě hodiny vkuse a to se mi životě nestalo. Po zhlédnutí jsem okamžitě nabyl pocitu, že film musím vidět ihned znova s každým, kdo je mi blízký a to se mi nestává často. Událost roku a pro mne i možná nejlepší příběhové Drama vůbec. 100%
liborek_
Poutavý film o americkém rasismu doby, kdy ještě platily zákony Jima Crowa, kdy se JFK teprve snažil (jižanským republikánům i demokratům navzdory) protlačit Kongresem svůj revoluční zákon o občanských právech (což se podařilo až LBJ rok po atentátu na JFK) a kdy se pomalu rostoucí střední třída Afroameričanů raději začala přiklánět k individualistickému automobilismu, než by podstupovala ponižující segregaci v hromadných prostředcích. Příběh bohatého černošského virtuóza a jeho bílého buranského řidiče sice sleduje poměrně průhledné moralistní schéma a film občas balancuje na hraně (morálního) kýče, vždycky to ale nějak ustojí na té "správné" straně, takže mi výsledek v tomto ohledu vůbec nevadí. Film přesvědčivě přibližuje atmosféru doby a střet diametrálně odlišných kultur & tříd; neomezuje se na umělou binárnost rasismu, ale poukazuje na obecnější problém předsudečnosti a zápasu o lidskou důstojnost. V postavě Dr. Shirleye (skvělý Maharshala Ali - můj favorit na Oscara za vedlejší roli) vidíme člověka stísněného rasismem (a pokrytectvím) bílých i šikanou pro jinakost (ať už si pod tím představíme cokoli - vzdělání, povahové vlastnosti, sexuální orientaci apod.) ze strany černých. Že je toto téma aktuální i 56 let od Shirleyho koncertního turné po americkém Jihu je myslím zřejmé např. po letmém nahlédnutí do statistik, které potvrzují rostoucí trend počtu rasově motivovaných zločinů. A vlastně se stačí rozhlédnout kolem a poslouchat... (True story, Česko, 2018: "Co tam dělá ten čmoud?!" zeptal se pohoršeně při pohledu na skupinovou školní fotku, na níž je mj. učitelka tmavé pleti, spořádaný otec dvou dětí a nositel PhD v technickém oboru, který působí v akademickém prostředí. End of true story).
Green Book
Green Book
Drama / Komedie / Road movie
USA, 2018, 130 min 86%
Režie: Peter FarrellyScénář: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Kamera: Sean Porter
Hudba: Kris Bowers
Hrají: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Don Stark, Brian Stepanek, P.J. Byrne, Iqbal Theba, Tom Virtue, Ninja N. Devoe, Daniel Greene, Paul Sloan, Joe Cortese, Johnny Williams, Montrel Miller, Martin Bats Bradford, Jim Klock, David Kallaway, Jenna Laurenzo, Sebastian Maniscalco, Emily LaGroue
Citace: Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala tři Zlaté glóby. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018.(Aerofilms)
EvilPhoEniX
Kdyby mi někdo řekl na začátku roku, že nejlepším filmem bude Road movie Drama s oscarovými základy, tak se mu vysměju, ale klobouk dolů, tohle je filmová síla, vedle které Gump s Shawshankem působí jako studiové béčkové braky. Viggo Mortensen a Mahershala Ali předvádí nadlidské herecké výkony a jejich vzájemná chemie je bezchybná. Film hodně tahá nahoru vkusný a trefný humor, mafianský podtón, silný rasismus tehdejší doby, vypjaté scény a hlavně emoce, kde jsem se přistihl, že brečím snad celé dvě hodiny vkuse a to se mi životě nestalo. Po zhlédnutí jsem okamžitě nabyl pocitu, že film musím vidět ihned znova s každým, kdo je mi blízký a to se mi nestává často. Událost roku a pro mne i možná nejlepší příběhové Drama vůbec. 100%
liborek_
Poutavý film o americkém rasismu doby, kdy ještě platily zákony Jima Crowa, kdy se JFK teprve snažil (jižanským republikánům i demokratům navzdory) protlačit Kongresem svůj revoluční zákon o občanských právech (což se podařilo až LBJ rok po atentátu na JFK) a kdy se pomalu rostoucí střední třída Afroameričanů raději začala přiklánět k individualistickému automobilismu, než by podstupovala ponižující segregaci v hromadných prostředcích. Příběh bohatého černošského virtuóza a jeho bílého buranského řidiče sice sleduje poměrně průhledné moralistní schéma a film občas balancuje na hraně (morálního) kýče, vždycky to ale nějak ustojí na té "správné" straně, takže mi výsledek v tomto ohledu vůbec nevadí. Film přesvědčivě přibližuje atmosféru doby a střet diametrálně odlišných kultur & tříd; neomezuje se na umělou binárnost rasismu, ale poukazuje na obecnější problém předsudečnosti a zápasu o lidskou důstojnost. V postavě Dr. Shirleye (skvělý Maharshala Ali - můj favorit na Oscara za vedlejší roli) vidíme člověka stísněného rasismem (a pokrytectvím) bílých i šikanou pro jinakost (ať už si pod tím představíme cokoli - vzdělání, povahové vlastnosti, sexuální orientaci apod.) ze strany černých. Že je toto téma aktuální i 56 let od Shirleyho koncertního turné po americkém Jihu je myslím zřejmé např. po letmém nahlédnutí do statistik, které potvrzují rostoucí trend počtu rasově motivovaných zločinů. A vlastně se stačí rozhlédnout kolem a poslouchat... (True story, Česko, 2018: "Co tam dělá ten čmoud?!" zeptal se pohoršeně při pohledu na skupinovou školní fotku, na níž je mj. učitelka tmavé pleti, spořádaný otec dvou dětí a nositel PhD v technickém oboru, který působí v akademickém prostředí. End of true story).
S905X 2/3 → CE 20 \ RPi4 → LE 19 \ HTPC → LE 18 \ NAS Synology DS212J/DS220+ \ Vero 4K+ → OSMC 19