22.7.2023, 15:33
V Kanadě objevili nejstarší vodu na planetě. Jak chutná? Vědkyně se napila
Po celé dvě miliardy let byla zakonzervovaná v jeskyni v kanadském Ontariu. Pak prastarou vodu objevil tým vědců a našel v ní stopy života. Badatelka vzácnou tekutinu dokonce sama ochutnala.
Datová centra Googlu bude pohánět geotermální energie. Z jednoho vrtu dokáže získat 3,5 MW
Americká firma Fervo Energy oznámila průlom v oblasti geotermální energie. Na svém pozemku v severní Nevadě provedla třicetidenní test vrtu a tvrdí, že se jí podařilo dosáhnout „průtoku 63 litrů za sekundu při vysoké teplotě, což umožňuje výrobu 3,5 megawattů elektrické energie.“ Podrobnosti přinesl magazín Engadget.
Sloní noha v Černobylu. Sověti do smrtící hmoty stříleli kalašnikovem
Muž v bílém ochranném obleku, změť světelných čar a podivný houbovitý útvar rašící ze země. Snímek pořízený v útrobách černobylské elektrárny zůstává znepokojivým mementem největší jaderné havárie v dějinách lidstva. Jeho příběh vám přináší další díl seriálu Slavné fotografie.
Velká vizuální změna pro programy Microsoft Office. Font Calibri nahradí po 16 letech bezpatkové písmo Aptos
Microsoft se rozhodl pro změnu a v programech, které jsou součástí kancelářského balíčku Microsoft 365 (dříve Microsoft Office), dojde ke změně výchozího písma. Současné Calibri bude nahrazeno bezpatkovým písmem Aptos inspirovaným švýcarskou typografií 20. století.
Návštěva města duchů. Nejmodernější terminál v Evropě má Čína, kvůli válce ale stojí
Před pár týdny se mi naskytla možnost vypravit se do Maďarska k hranici sousedící s Ukrajinou. Maďarský investor zde společně s Číňany vybudoval rozsáhlý a moderní vlakový terminál pro dopravu zboží po nové hedvábné stezce. Jde o takzvanou Belt and Road Initiative. Nebo jak jí u nás propagoval bývalý prezident Miloš Zeman – jeden pás, jedna stezka. Maďarsko je k čínským investicím velmi přívětivé, což se ukázalo hned na začátku mé cesty.
Edit: Technická data terminálu jsou zajímavá (příklad):
Maďarsko patří mezi několik nadšených zastánců hedvábné stezky. Vlakový terminál na východu země ukazuje to, v čem jsou Číňané dobří. East-West Gate je kompletně vybavený technologiemi od čínských společností, jako jsou Huaheng a Hikrobot (automatizace a roboti) nebo Hiyan, Coenex, Keyence či Hexagon (prvky umělé inteligence na počítačové vidění a podobně). Dodavateli jsou i firmy z dalších zemí, jeřáby zajišťuje rakouská společnost Künz.
V EWG operují čtyři velké jeřáby určené pro překládání kontejnerů. Nejsou ovládány na místě lidskými operátory. Ti místo toho sedí v nedaleké kancelářské budově a vše řeší na dálku. Na každém jeřábu je čtyřiadvacet kamer, přes které mají kompletní přehled. Přímý přenos z jeřábů se posílá skrze privátní síť 5G, stejně jako ovládání řešené skrze joysticky.
Soustava využívá frekvenci 3,5 GHz se suplementárním uplinkem skrze 2,1 GHz (licenci poskytuje Vodafone). Uplink je kvůli videu důležitý. Je potřeba alespoň 160 Mb/s, přičemž instalace zvládá 240 Mb/s. Používají se antény massive MIMO, AAU a active beamforming. Síť má standalone 5G core a průměrnou odezvu osm milisekund s garancí dvacet milisekund.
Na příjezdech do terminálu jsou umístěny kamery skenující vše, co přijíždí. Komplex má vytvořené kompletní digitální dvojče. Díky tomu všemu na obsluhu objektu stačí zhruba sto lidí. Podle vedení by jich bylo potřeba více než jednou tolik. Zároveň díky tomu, že nikdo nesedí na jeřábu, je možný nonstop provoz i za horších světelných podmínek. (citace)
Češi vyvinuli první černou skříňku se zálohou dat do cloudu. Dostanou ji nové Boeingy a je to nádherný gadget
Asi tušíte, že letadla mají na palubě cosi, čemu se říká černá skříňka. Nenechte se zmást, není to ani černé, ani skříňka, ale křiklavě oranžové odolné zařízení (aby ustálo havárii a lépe se hledalo v sutinách).
Letecký průmysl je silně spoutaný pravidly, standardy a certifikáty – vše s cílem zvýšit bezpečnost provozu. Jenže když pak chcete zavést změnu, inovovat, máte obrovský problém. Takže když před lety vývojáři z Honeywellu přišli na letecký úřad s návrhem, že u černé skříňky zachovají stávající funkce, standardy a bezpečnost, ale navíc přidají oline zálohování do cloudu… Odpověď byla: „Ne, díky, nemáme zájem.“
Druhý Titanik. Největší výletní loď světa Ikona moří čelí posměškům
Představení největší výletní lodi světa Icon of the Seas (Ikona moří) se dočkalo spíše smíšených reakcí. Někteří označili gigantické zářivými barvami hýřící plavidlo společnosti Royal Caribbean International (RCI) za monstrózní a připomenuli ztroskotání Titaniku. Novou výletní loď postavenou ve Finsku čeká první oficiální plavba v lednu příštího roku.
Po celé dvě miliardy let byla zakonzervovaná v jeskyni v kanadském Ontariu. Pak prastarou vodu objevil tým vědců a našel v ní stopy života. Badatelka vzácnou tekutinu dokonce sama ochutnala.
Datová centra Googlu bude pohánět geotermální energie. Z jednoho vrtu dokáže získat 3,5 MW
Americká firma Fervo Energy oznámila průlom v oblasti geotermální energie. Na svém pozemku v severní Nevadě provedla třicetidenní test vrtu a tvrdí, že se jí podařilo dosáhnout „průtoku 63 litrů za sekundu při vysoké teplotě, což umožňuje výrobu 3,5 megawattů elektrické energie.“ Podrobnosti přinesl magazín Engadget.
Sloní noha v Černobylu. Sověti do smrtící hmoty stříleli kalašnikovem
Muž v bílém ochranném obleku, změť světelných čar a podivný houbovitý útvar rašící ze země. Snímek pořízený v útrobách černobylské elektrárny zůstává znepokojivým mementem největší jaderné havárie v dějinách lidstva. Jeho příběh vám přináší další díl seriálu Slavné fotografie.
Velká vizuální změna pro programy Microsoft Office. Font Calibri nahradí po 16 letech bezpatkové písmo Aptos
Microsoft se rozhodl pro změnu a v programech, které jsou součástí kancelářského balíčku Microsoft 365 (dříve Microsoft Office), dojde ke změně výchozího písma. Současné Calibri bude nahrazeno bezpatkovým písmem Aptos inspirovaným švýcarskou typografií 20. století.
Návštěva města duchů. Nejmodernější terminál v Evropě má Čína, kvůli válce ale stojí
Před pár týdny se mi naskytla možnost vypravit se do Maďarska k hranici sousedící s Ukrajinou. Maďarský investor zde společně s Číňany vybudoval rozsáhlý a moderní vlakový terminál pro dopravu zboží po nové hedvábné stezce. Jde o takzvanou Belt and Road Initiative. Nebo jak jí u nás propagoval bývalý prezident Miloš Zeman – jeden pás, jedna stezka. Maďarsko je k čínským investicím velmi přívětivé, což se ukázalo hned na začátku mé cesty.
Edit: Technická data terminálu jsou zajímavá (příklad):
Maďarsko patří mezi několik nadšených zastánců hedvábné stezky. Vlakový terminál na východu země ukazuje to, v čem jsou Číňané dobří. East-West Gate je kompletně vybavený technologiemi od čínských společností, jako jsou Huaheng a Hikrobot (automatizace a roboti) nebo Hiyan, Coenex, Keyence či Hexagon (prvky umělé inteligence na počítačové vidění a podobně). Dodavateli jsou i firmy z dalších zemí, jeřáby zajišťuje rakouská společnost Künz.
V EWG operují čtyři velké jeřáby určené pro překládání kontejnerů. Nejsou ovládány na místě lidskými operátory. Ti místo toho sedí v nedaleké kancelářské budově a vše řeší na dálku. Na každém jeřábu je čtyřiadvacet kamer, přes které mají kompletní přehled. Přímý přenos z jeřábů se posílá skrze privátní síť 5G, stejně jako ovládání řešené skrze joysticky.
Soustava využívá frekvenci 3,5 GHz se suplementárním uplinkem skrze 2,1 GHz (licenci poskytuje Vodafone). Uplink je kvůli videu důležitý. Je potřeba alespoň 160 Mb/s, přičemž instalace zvládá 240 Mb/s. Používají se antény massive MIMO, AAU a active beamforming. Síť má standalone 5G core a průměrnou odezvu osm milisekund s garancí dvacet milisekund.
Na příjezdech do terminálu jsou umístěny kamery skenující vše, co přijíždí. Komplex má vytvořené kompletní digitální dvojče. Díky tomu všemu na obsluhu objektu stačí zhruba sto lidí. Podle vedení by jich bylo potřeba více než jednou tolik. Zároveň díky tomu, že nikdo nesedí na jeřábu, je možný nonstop provoz i za horších světelných podmínek. (citace)
Češi vyvinuli první černou skříňku se zálohou dat do cloudu. Dostanou ji nové Boeingy a je to nádherný gadget
Asi tušíte, že letadla mají na palubě cosi, čemu se říká černá skříňka. Nenechte se zmást, není to ani černé, ani skříňka, ale křiklavě oranžové odolné zařízení (aby ustálo havárii a lépe se hledalo v sutinách).
Letecký průmysl je silně spoutaný pravidly, standardy a certifikáty – vše s cílem zvýšit bezpečnost provozu. Jenže když pak chcete zavést změnu, inovovat, máte obrovský problém. Takže když před lety vývojáři z Honeywellu přišli na letecký úřad s návrhem, že u černé skříňky zachovají stávající funkce, standardy a bezpečnost, ale navíc přidají oline zálohování do cloudu… Odpověď byla: „Ne, díky, nemáme zájem.“
Legenda slaví 30 let. Příběh o tom, jak Psion Series 3a předběhl svoji dobu
- Před 30 lety přišel na scénu vylepšený Psion Series 3a
- Jeho parametry z něj udělaly nadčasový stroj
- Z dnešního pohledu má jedinou vadu: nepřipojí se k internetu
Druhý Titanik. Největší výletní loď světa Ikona moří čelí posměškům
Představení největší výletní lodi světa Icon of the Seas (Ikona moří) se dočkalo spíše smíšených reakcí. Někteří označili gigantické zářivými barvami hýřící plavidlo společnosti Royal Caribbean International (RCI) za monstrózní a připomenuli ztroskotání Titaniku. Novou výletní loď postavenou ve Finsku čeká první oficiální plavba v lednu příštího roku.
S905X 2/3 → CE 20 \ RPi4 → LE 19 \ HTPC → LE 18 \ NAS Synology DS212J/DS220+ \ Vero 4K+ → OSMC 19