LOOPER, film z r.2012, o kterém asi se závistí se zmiňují teenageři v o dva roky novějším teenagerovsky "kvalitním" filmu
Projekt Minulost (61%, ten jsem dal jen do půlky, polovina vizuálu je nelogická, klíčové dialogy většinou "Co to sakra je, Do hajzlu, To nedává smysl").
Na CSFD 73%. Sci-Fi / Akční / Krimi / Thriller = takže skoro všechno. Před půlkou bych 10% ubral, potom naopak 10% přidal.
Citace:Loopeři jsou nájemní zabijáci, kteří pracují pro zločineckou organizaci. Jejich úkol je tradiční: osoby, které jsou pro sdružení nějakým způsobem nepohodlné, zastřelí a zbaví se těla. Odměnu za vykonanou práci pak vždy najdou přímo u své oběti. A za svou krvavou práci jsou placeni opravdu velice dobře. Existuje pro ně pouze jediné pravidlo – za žádnou cenu nikdy nesmí nechat svůj cíl utéct. Joe (Joseph Gordon-Levitt) patří mezi loopery, spolehlivě vykonává svou práci a užívá si luxusního, bezstarostného života. A to platí až do chvíle, kdy dostane další zakázku. K jeho velkému překvapení se totiž před jeho připravenou zbraní objeví on sám, jen o něco starší (Bruce Willis). Tato situace se mohla přihodit jedině díky další zvláštnosti této práce – organizace looperům totiž jejich „klienty“ posílá z budoucnosti. Popravované oběti jsou transportovány zpět v čase a to přímo před hlaveň určeného loopera. A Joeovi zbývá jen zlomek vteřiny k zásadnímu rozhodnutí – má zastřelit sám sebe?
Černé uhlí tenký led, (ČSFD 66%),
nezvyklá čínská detektivka, kterou jsem viděl v KV na festivalu 2014. Pracovní vztahy a profesionalita čínské, postupy zásahů čínské, řešení čínská, humor čínský. Je to nezvyklé
ale rád jsem to viděl. Natočeno ve stylu noir a kameraman je profík - To se dá vychutnat.
Citace:Toto kriminální drama zasazené do severočínského městečka vypráví příběh bývalého policejního detektiva Zhanga, jenž se zamiluje do tajemné ženy. Ta je zdánlivě spojená s řadou vražd, které Zhang vyšetřuje. Severní Čína v roce 1999. V malém městečku dojde k hrůznému nálezu několika mrtvol. Při krvavém incidentu během pokusu o dopadení domnělého vraha jsou zabiti dva policisté a další je těžce zraněn. Přeživší důstojník Zhang Zili je suspendován pro neschopnost dalšího výkonu policejní práce a nechá se zaměstnat jako ostraha v továrně. O pět let později dojde k dalšímu, nápadně podobnému případu. Zhang se s pomocí bývalého kolegy rozhodne vyšetřit sérii záhadných vražd na vlastní pěst. Zjistí, že všechny oběti jsou propojeny s Wu Zhizhenovou, mladou ženou, která pracuje v malé čistírně. Zhang, který se vydává za zákazníka, začne tajnůstkářskou Wu sledovat a postupně se do ní zamiluje. Jednoho mrazivého dne však učiní děsivý objev. Zhang, jehož život se ocitl v nebezpečí, záhy přijde na to, že není vždy možné oddělit vinu od nevinnosti.(Cinemax)
Valkýra (Valkyrie, Operation Walküre - Das Stauffenberg-Attentat, 2008 - USA)
Americké historické filmy jsou fikce. Asi jako toto (Osoby: Nathan - producent, Ken - studio manager, Paula - agentka, Tom - Cruise):
Telefon:
Nathane, ty děláš nějaký mýtický Valkýry. Ano, Paulo, Valkirii o atentátu plukovníka Stauffenberga na Hitlera za 2. W.W.
Nathane, mám výhodný návrh pro obě strany. Jsem nadšený, Paulo, co to je?
Tom bude hrát generála Stauffenberga ve Valkyrii a zachrání svět před 2. W.W!
Ale ta už, Paulo, trvala v době atentátu 4 roky a to nepočítám anexi Rakouska!?
Dobře, Nathane, pak tedy válku rozhodne a Hitlera zabije jako hrdinný Američan.
Ale Paulo, Stauffenberg byl Němec a Hitlera při atentátu nikdy nezabili.?!
Dobře Nathane, Tom bude hrdina a bude všem velet a všem generálům radit.
Ale Paulo, vždyť na place nedá ze scénáře souvislou větu delší než 5 slov.
Nathane, chceme 30 milionů a hotel jen pro Tomův štáb v Cannes.
Ale Paulo, tohle se odehrává v Německu a východní Evropě; mimo to mi takový rozpočet Ken nikdy neschválí.
Když tam, Nathane, dopíšeš, že rozluštil nějakou hádanku Enigma, Ken na to skočí.
Ale to už jsme, Paulo, použili v jiném filmu - a museli to v něm upřít Angličanům a Polákům.
Kdo zná nějaké Angličany, Nathane! Tom je nejlépe placený umělec v Americe!
Přesto, Paulo, scény se spiklenci jsou dlouhé a víš, že z nápovědních obrazovek Tom nepřečte ani čárku.
Copak tam, Nathane, nemáš nějakýho lacinýho škrabáka, který dovede sesmolit obvyklý Tomovy věty
jako "Jó, jó, sem dobrej; to bylo skvělý; co to děláš; mám tě rád brácho" - - když se Tom usmívá a pomalu vrtí hlavou?!? Víš jak nad tím diváci žasnou?
To by, Paulo, asi tady nešlo, v tohle filmu musí Stauffenberg ukázat německou pečlivost a vážnost úmyslu, a když si divák nemůže historický děj domyslet z dialogů, bude z toho špatný film.
Tak, Nathane, bude to 50 milionů, protože zaplatíte ještě Tomova právníka za žaloby na studio kvůli ochraně jeho osobnosti.
Dobře, Paulo, dostane 26 milionů, 3 vizážistky a vlastního předehrávače.
Nathane, asi pro tebe nebude místo v astroletu scientistů.
Dobře, Paulo, tak 24 milionů a jsme domluveni. Tú-úú klap.
Valkýra má
na ČSFD kupodivu 82%. A já mám DVD.
Jóóó Emilly Blunt... To je kouzlo samo. Hrana Cruisovi sedne jako málokterý film. Komentáře ČSFD jsou většinou okatě kladné ale bez Cruise by to mělo o 10% méně.
Tak hned uvedu ještě jeho starší film
JERRY MAGUIRE, (ČSFD 70%) jehož sportovní tématika po americku není má parketa; o dialozích ani nemluvě.
Žádná citace, J.M. je navzdory překážkám mezi sportovními agenty jednička. Oscar: Herec VR - Cuba Gooding Jr.
Film
VANILKOVÉ NEBE(ČSFD 71%) je remake španělského OTEVŘI OČI
(78%). Druhý jmenovaný jsem zatím neviděl, v obou hraje Penelope Cruz.
Mně tohle sedí. Není to styl Mission Impossible...
Citace:Mladý newyorský nakladatel a vyhlášený sukničkář David Aames (Tom Cruise) umí žít. Proč ne, když je pohledný, charismatický mladý muž plný elánu a navíc ani zdaleka nemusí počítat každý dolar. Přesto má pocit, že mu stále něco uniká. Jedné noci potká dívku svých snů, Sofii (Penelope Cruz), a i když je velkým stratégem milostných pletek, vzápětí ji ztratí. Davidova partnerka (Cameron Diaz) brzy pochopí, že on se Sofie jen tak nevzdá. Julie jí zase nemíní postoupit své místo. Automobilová nehoda, při níž je David těžce zraněn v obličeji, je důsledkem a tečkou za jejich vyhroceným vztahem. Pro Davida se ale možná otvírá zcela nová životní kapitola...
INSOMNIE (2002 USA-CAN),
CSFD 79%. Krimi s minimalistickou akcí (až na závěr) a pro mne maximem napětí z nespavosti a únavy, kterou trpí detektiv Dormer. Kdo má rád
Hilary Swank - druhá hlavní role.
Citace:Detektivové Will Dormer (Al Pacino) a Hap Eckhart (Martin Donovan) vyšetřují případ nedovoleného přistání, avšak jsou odvoláni, aby pomohli objasnit brutální vraždu středoškolské studentky, která se stala na Aljašce. Tam se setkají s místní mladou detektivkou Ellie (Hilary Swank), která podivínského Dormera obdivuje už od dob, kdy chodila na Policejní akademii. Má ještě schovanou školní práci, ve které analyzovala jeho geniální postupy.....
ROZHOVOR (1974 USA),
CSFD 79%. Hranice zákona je tenká pro překročení a široká pro polovládní agentury. Čím blíže z obou stran, tím nebezpečněji. Daleko za hranici nedovidíme, nedoslechneme.
Citace:Záhadné drama Francise Forda Coppoly zkoumá morální hodnoty soukromí. V hlavní roli se představí Gene Hackman jako Harry Caul, expert na bezpečnost a dohled. Jeho každodenní práce, odposlech, se změní v noční můru, ve které Harry stále slyší něco, co jej ruší v nahrávání mladého páru v parku.....
POMO
Takto sústredené, nikam sa neponáhľajúce thrillery, v ktorých je psychologický rozbor hlavnej postavy rovnako dôležitý ako kriminálna zápletka, už v dnešnej (rýchlej) dobe americká kinematografia neplodí. Škoda. V Rozhovore sa, pokiaľ ma pamäť neklame, ani neobjaví streľná zbraň. Rola introvertného podivína ako na telo napísaná Gene Hackmanovi, skvelý krátky výskyt Roberta Duvalla. O vhodnosti a potrebe záverečnej scény v kontexte s predchádzajúcim dejom by sa dalo polemizovať, ale na výbornom dojme nič nekazí. Coppola bol Pán Režisér.
VÝSTŘEL (Blow Out, 1981 USA)
CSFD 74%. Podle vstřícnosti diváka dobře nebo kriticky přijímaný triller.
Citace:
igi B. Vcelku zajímavý námět, vzdáleně inspirovaný (a hollywoodsky přetavený) Antonioniho "Zvětšeninou" dokázal De Palma po skvělém rozjezdu filmu coby krimithrilleru s nádechem spikleneckého dramatu rozmělnit v postupně stále více unaveném ději s až nelogicky jednajícími postavami, to celé završené v absurdních, klišoidně akčních závěrečných scénách, kde nějaká realističnost děje dostává na frak v časově nesmyslné honičce a neuvěřitelném (filmařsky až směšně zrežírovaném) >zásahu v pravou chvíli< . Do toho kvílivé zvuky smyčců - happy end jako největší možný hollywoodský kýč... A téměř pitoreskní oddechový >postzávěr< se šťastným Jackem, který konečně našel svůj křik... Ufuf... Škoda, tři a půl hvězdičky, které myslím film v podstatě zaslouží za ten závěr zaokrouhlím dolů.
ZVĚTŠENINA(Blow Up, 1966 GB-IT-USA),
CSFD 82%. Tak tedy TA Zvětšenina. Slávou obestřený film, který ne každého osloví. Je vlastně obyčejný do té chvíle, než si v něm to své najdeš. Pro ty, kteří o filmu přemýšlejí i po jeho shlédnutí déle než 10 minut.
Citace:
igi B. .....A tak je dle mého spíš jen škoda, že tenhle film za víc jak čtyřicet let přece jen malinko zestárnul - a taky má své (pozor dámy a páni adoranti z kavárenských kruhů ;-) mouchy. Třeba tak, jako stará fotografie, na kterou léta serou mouchy... Každopádně však je dobré si ho tak jednou za deset let znova pustit, už jen pro jeho filmový antonioniovský styl - a taky pro tu dávno minulou, blazeovaně hashmarihuanovou mondénní atmosféru (londýnských) uměleckých kruhů šedesátých let, šustění listí na stromech v parku (sakryš, tam bych se taky fakt chtěl někdy podívat) a skvělou >beatově< jazzující hudbu Herbieho Hancocka - včetně minikoncertíku (jó, takhle se kdysi dělal >culture placement< ;-) mladinkých starých dobrých The Yardbirds... :-D . . . Zvětšenina zkrátka není dokonalá - ale každopádně je nezapomenutelná, dobová filmařina v tom nejpoctivějším smyslu slova.....
ČISTÁ DUŠE (2001 USA)
CSFD 89%. Jeden z mých nejoblíbenějších. Jsou filmy, které loví v nitru diváka a nevíš přesně proč rozehrávají struny v mysli.
Citace:
Malarkey Čistá duše je neskutečně působivý příběh o lidské odvaze a touze dokázat něco opravdu originálního a velkého. Je to taková sonda do života psychicky narušeného génia, kterého jsem si na první pohled i tak musel zamilovat. To nejhezčí na tom všem je, že to je podle pravdy a že se takové životní příběhy skutečně po světě dějí. Občas bych chtěl být součástí takového příběhu a díky tomuto filmu jsem také byl. Poprvé když jsem tento film viděl, zamiloval jsem si ho tak, že jsem na něj nedokázal dlouhou dobu zapomenout. Je to neskutečně VELIKÝ příběh. Protože když nad tím tak přemýšlím, kolik životů už jsem takto viděl, a s kolika jsem mohl sympatizovat, tak prostě John Nash s převahou vyhrává první místo a myslím, že ho nikdy neztratí. I když, nikdy neříkej nikdy. Hluboká to myšlenka. Každopádně Russell Crowe zahrál svojí postavu dokonale. Já si jí prostě okamžitě zamiloval a ten konec pro mě byl něco jako příchod před branu Nebeskou. Až tak moc jsem to prožil. Čistá duše je prostě film, na který se nazapomíná. Který přes svojí temnou hloubku je vlastně dobrý a přívětivý. Až tak mocný je.